Tekoälyn hallinta ja varmistaminen: ISO/IEC 42001 -tekoälyn hallintajärjestelmän sertifioinnin merkitys.

Tässä oppaassa kuvataan, miten organisaatio voi kehittää, hallita ja noudattaa jatkuvasti sekä sisäisiä että ulkoisia tarpeita tekoälyn menestyksekkään käyttöönoton edistämiseksi prosesseissa, tuotteissa ja palveluissa.

Tekoäly on muuttamassa maailmaa ja luomassa uusia mahdollisuuksia ja haasteita yrityksille sekä yhteiskunnalle. Generatiivisen tekoälyn ChatGPT:n ja Copilotin saapumisen myötä tekoälyn kokeileminen ja ensikäyttö organisaatioissa on kasvanut räjähdysmäisesti. Onnistuneet käyttöönotot osoittavat, että tekoäly voi lisätä tehokkuutta, laatua, innovointia ja asiakastyytyväisyyttä. Jokaiseen uuteen teknologiaan liittyy kuitenkin riskejä. Tekoälyyn liittyy paljon potentiaalisia haasteita ja epävarmuustekijöitä, joita on hallittava ja vähennettävä, jotta sen kehittäminen, soveltaminen ja käyttö olisi turvallista, luotettavaa ja eettistä.   

ISO/IEC 42001 -standardiin perustuvan tekoälyn johtamisjärjestelmän (AIMS) merkitys korostuu tässä yhteydessä, kun organisaatiot hallitsevat tekoälyyn liittyvää matkaansa. Jäsennelty lähestymistapa pakottaaajattelemaan ennen kuin toimitja arvioimaan jatkuvasti suorituskykyä ja lopputulosta. Tämä tekoälyn hallintaa, riskinhallintaan perustuvaa lähestymistapaa ja kolmannen osapuolen sertifiointia koskeva perusta on jo tunnustettu peruspilariksi, joka ohjaa kehitystä ja tarjoaa luotettavia tekoälyratkaisuja

Tarve tekoälyn turvalliseen ja vastuulliseen käyttöön

Tarve luotettavaan tekoälyyn johtuu sen lukuisten sovellusten lisääntyneestä kokeilusta ja käyttöönotosta, sidosryhmien kasvavasta tietoisuudesta ja odotuksista sekä kehittyvästä eettisestä ja sääntely-ympäristöstä. Organisaatiot eivät siis voi hyödyntää tekoälyn hyötyjä, ellei tekoälyn kehittäjien ja käyttäjien välistä luottamuspulaa onnistuta poistamaan.  Luottamuskuilu tarkoittaa mahdollista luottamuksen ja avoimuuden puutetta organisaation tekoälyä hyödyntäviä tuotteita ja/tai palveluja kohtaan. Jos käyttäjille on epäselvää, miten tekoälyjärjestelmät esimerkiksi tekevät päätöksiä, se johtaa epävarmuuteen ja skeptisyyteen turvallisuuden, eettisten näkökohtien, tietosuojan ja yleisen uskottavuuden suhteen. Yksinkertaisesti sanottuna luottamuksemme teknologiaan perustuu siihen, että pystymme ymmärtämään täysin sen käyttötarkoitukset ja saamaan varmuuden siitä, että se on turvallista ja luotettavaa. 

Luottamuskuilun poistaminen on olennaisen tärkeää tekoälytuotteiden ja -palvelujen kaupallistamiseksi ja laajentamiseksi. Se edellyttää sitä, että varmistetaan tekoälyn turvallinen, vastuullinen, luotettava ja eettinen käyttöönotto.  Lisäksi varmuutta on tarjottava sisäisille sidosryhmille, kuten työntekijöille ja ylimmälle johdolle, sekä ulkoisille sidosryhmille, kuten asiakkaille ja osakkeenomistajille. 

Ratkaisujen luotettavuuden varmistaminen ja sen todistaminen edellyttää järjestelmällistä lähestymistapaa, joka kattaa koko tekoälyn elinkaaren sidosryhmien analysoinnista, asianmukaisista suojatoimista (kuten eettisistä ohjeista), käyttötilanteiden priorisoinnista ja riskien tunnistamisesta aina tarvittavien valvontatoimien toteuttamiseen asti. Kun tarkastelemme tarkemmin luottamusvajetta, voidaan tunnistaa selkeät tarpeet ja odotukset. Organisaationne pitäisi esimerkiksi: 

  • Tunnistaa ja priorisoida osa-alueet ja sovellukset, joilla tekoäly voi tuoda lisäarvoa ja luoda vaikutuksia, sekä ymmärtää hyödyt ja riskit.
  • Luoda ja ylläpitää luottamuksen, avoimuuden ja vastuullisuuden kulttuuria organisaatioissa.   
  • Arvioida ja mitata tekoälyjärjestelmien toimivuutta ja laatua sekä varmistaa sopusointu luotettavuusperiaatteiden, voimassa olevan tai tulevan lainsäädännön ja asiakasvaatimusten kanssa. 
  • Organisoida organisaation roolit ja vastuualueet, mikä on erityisen tärkeää teknologia-alalla, joka kehittyy ja kehittyy jatkuvasti.
  • Ottaa käyttöön ja soveltaa parhaiden käytäntöjen standardeihin (esim. ISO/IEC 42001) perustuvia prosesseja tekoälyn kehittämistä, käyttöönottoa ja ohjausta varten. 
  • Viestittää sidosryhmille tekoälyjärjestelmien luotettavuudesta ja antaa näyttöä ja varmuutta parhaiden käytäntöjen, lakien ja asetusten noudattamisesta.

Kyseessä on hahmotelma keskeisistä tarpeista ja odotuksista, mutta se ei ole tyhjentävä. Tekoälyn hallintajärjestelmästandardi ISO/IEC 42001 on suunniteltu tarjoamaan ohjeita ja rakennetta, joiden avulla näissä voidaan tehokkaasti edetä.

Standardoinnin rooli tekoälyn ohjauksessa 

Jokaiseen uuteen teknologiaan liittyy omat riskinsä. Tekoälyn jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö ja valtavat mahdollisuudet sen soveltamiseen eri toimialoilla lisäävät tätä entisestään. Kaikkien lopputulosten ennustaminen esimerkiksi suunnitteluvaiheessa on mahdotonta.

Tässä yhteydessä on ISO/IEC 42001:n kaltaisten johtamisjärjestelmästandardien merkitys erityisen suuri. Aina kun tarvitaan yleistä luottamusta, standardointi ja sertifiointi ovat keskeisessä roolissa . Oikeudellisten, sääntelyyn liittyvien ja eettisten näkökohtien ohella standardointi tarjoaa välineen, jonka avulla voidaan mahdollistaa laajennettavuus, lisätä turvallisuutta ja opastaa organisaatiot tuntemattomille alueille, joilla tekoälyn käyttö tällä hetkellä tapahtuu. 

Standardeilla luodaan keskeistä termistöä, edistetään alan johtamia normeja ja kerätään parhaita käytäntöjä arviointia ja parantamista varten. Tekoälyn hallintaan kohdistuvat standardit tuovat selkeyttä ja vastuullisuutta ja ne edistävät huomattavasti yhteiskunnan hyväksymistä. Ne tarjoavat perustan sääntelyn noudattamiselle ja toimialan omaksumiselle ja nopeuttavat kykyä hyödyntää tekoälyn globaalia potentiaalia turvallisella, vastuullisella ja eettisellä tavalla sekä varmistavat tarvittavan avoimuuden, luottamuksen ja turvallisuuden käyttäjien ja muiden sidosryhmien keskuudessa.   

Tekoälyn hallintajärjestelmien rooli 

Johtamisjärjestelmästandardit ja sertifiointi voivat toimia vankkana perustana, jonka pohjalta organisaatiot voivat koota tekoälyä koskevan hallintotapansa (ks. kuva 1). Tekoälyn hallintajärjestelmiä koskeva kansainvälinen standardi ISO/IEC 42001 tarjoaa ohjeita ja vaatimuksia organisaatioille, jotka kehittävät, ottavat käyttöön tai käyttävät tekoälyjärjestelmiä. 
Tämä odotettu standardi julkaistiin vuoden 2023 lopussa, ja se on sovellettavissa ja tarkoitettu käytettäväksi kaikilla toimialoilla ja kaikentyyppisissä ja -kokoisissa organisaatioissa, jotka kehittävät, tarjoavat tai käyttävät tekoälyjärjestelmiä hyödyntäviä tuotteita ja/tai palveluja. Koska kyseessä on ISO-standardi, se on yhteensopiva muiden klassisten ISO-johtamisjärjestelmästandardien, kuten ISO 9001 (laatu) ja ISO/IEC 27001 (tietoturva) kanssa ja täydentää niitä. ISO/IEC 42001:ssä on löydetty tasapaino tekoälyinnovaatioiden edistämisen ja tehokkaan hallinnoinnin toteuttamisen välillä.   
Tämä tarkoittaa että voit hyödyntää ja rakentaa minkä tahansa olemassa olevan hallintajärjestelmän ja yleisen prosessinhallinnan pohjalta. Se takaa kattavan lähestymistavan siihen, miten tekoälystä tehdään olennainen osa tuotteita, palveluja tai jopa sisäisiä sovelluksia.   
Jäljempänä olevassa kaaviossa, ”varmuuspyramidissa” ISO/IEC 42001 -standardi on prosessien hallinnan työkalu. Pyramidin perustana on organisaation perusrakenne. Kaikki mitä tarvitaan, jotta organisaatio voi toimia. Hallitsemiseksi ja parantamiseksi monet organisaatiot päättävät ottaa käyttöön laatu- (ISO 9001), tietoturva- (ISO/IEC 27001) tai minkä tahansa muun johtamisjärjestelmästandardin mukaisia johtamisjärjestelmiä. Sertifiointi on silloin keino osoittaa vaatimustenmukaisuus eri sidosryhmille.

Pyramid of assurance. Management systems play a foundational role in governing processes to manage risks and ensure safe, reliable and ethical AI systems.
Pyramid of assurance. Johtamisjärjestelmillä on keskeinen rooli riskienhallintaprosessien hallinnassa ja turvallisten, luotettavien ja eettisten tekoälyjärjestelmien varmistamisessa.

ISO/IEC 42001 noudattaa samankaltaista rakennetta kuin muut ISO-johtamisjärjestelmästandardit, joten se helpottaa johtamisjärjestelmän täydentämistä AI-johtamisjärjestelmän mukaisilla vaatimuksilla. Näin prosessien hallinta muodostaa perustan luotettaville tekoälyjärjestelmille, joita voidaan suunnitella, rakentaa ja käyttää.

ISO/IEC 42001 -standardin päätavoitteet ovat:

  • Tarjota viitekehys ja menettelytavat tekoälynhallintajärjestelmän perustamiseksi, toteuttamiseksi, ylläpitämiseksi ja parantamiseksi koko tekoälyn elinkaaren ajan. Siinä sovelletaan riskiperusteista lähestymistapaa. 
  • Mahdollistaa organisaation tekoälyjärjestelmien ja -prosessien luotettavuuden osoittaminen ja siitä tiedottaminen
  • Auttaa sääntelyn ja lainsäädännön noudattamisessa, mikä on yhä tärkeämpää, kun kansalliset ja kansainväliset säädökset, kuten elokuusta 2024 lähtien voimassa ollut eurooppalainen AI Act, lisääntyvät. 
  • Helpottaa tekoälyjärjestelmien ja -prosessien yhteentoimivuutta ja integraatiota. 
  • Edistää sidosryhmien välistä yhteistyötä ja koordinointia. 
  • Tukea tekoälyjärjestelmien ja -prosessien innovointia ja parantamista   
  • Eedistää tekoälyn hallintaa koskevien parhaiden käytäntöjen ja standardien käyttöönottoa ja jakelua.

ISO/IEC 42001 -standardin ja tekoälyä koskevien lakien ja asetusten välisen suhteen odotetaan olevan synerginen ja molempia osapuolia hyödyttävä. Vaikka EU:n tekoälylainsäädäntö on selvästi tuotekeskeinen, tekoälyn hallintajärjestelmän käyttöönotto tarjoaa perustan, jonka varaan voidaan rakentaa ja toimittaa johdonmukaisia ja ennustettavia luotettavia tekoälyjärjestelmiä. Myös standardin valvontamekanismit ovat linjassa sen kanssa, mitä säädöksissä edellytetään noudatettavaksi.   

Hyvin toteutettu ja kaikkien tarvittavien standardien mukainen johtamisjärjestelmä varmistaa viime kädessä tietojen luotettavuuden, yksityisyydensuojan ja eettisen käytön. Se on myös samalla riittävän mukautuva, jotta se pystyy ottamaan huomioon asiakkaista, tekniikan kehityksestä, oikeudellisista ja sääntelyyn liittyvistä tekijöistä ja niin edelleen johtuvat jatkuvasti muuttuvat vaatimukset.    

Miten edetä? 

Kun haluat aloittaa ISO/IEC 42001 -sertifioidun johtamisjärjestelmän käyttöönottoprosessin, voit käyttää apuna DNV:n artikkelia ”8 askelta ISO/IEC 42001 -johtamisjärjestelmän sertifiointiin” ja sen yhteydessä olevaa itsearviointi-työkalua. Prosessi alkaa ylimmän johdon katselmuksella, jossa kartoitetaan tärkeimmät syyt tekoälyn johtamisjärjestelmän (AIMS) käyttöönottoon.  Tämän jälkeen organisaation tulisi hankkia ISO/IEC 42001 -standardi ja asettaa strateginen suunta, joka vastaa määritettyjä tavoitteita. 

Seuraaviin vaiheisiin kuuluvat suunnittelu ja resurssien jakaminen, keskeisten prosessien ymmärtäminen ja kartoittaminen sekä henkilöstön koulutustarpeiden määrittäminen. Sovellettavien menettelyjen ja prosessien valmistelu, kehittäminen ja täytäntöönpano ovat tyypillisiä vaiheita ja on tärkeää toteuttaa sisäisiä auditointeja ja johdon katselmuksia, joilla tarkistetaan järjestelmän tehokkuus koko matkan ajan. DNV:n itsearviointi-työkalun käyttö auttaa tunnistamaan puutteet standardin vaatimuksiin nähden ja mahdollistaa määrätietoisen lähestymistavan ISO/IEC 42001 -vaatimusten täyttämiseksi. 

Miksi valita DNV?

Maailman johtavana sertifiointielimenä DNV on 80 000 yrityksen valitsema kumppani johtamisjärjestelmän sertifiointi- ja koulutustarpeisiin eri puolilla maailmaa. Meillä on ainutlaatuista osaamista, toimialatuntemusta ja valmiuksia, jotka liittyvät tekoälyyn ja muihin johtamisjärjestelmiin. Kun valitset DNV:n, saat: 

  • Maailmanlaajuinen tekijä tietoturvan ja yksityisyyden suojan alalla: Meillä on vankka kokemus tietoturvan ja yksityisyyden suojan sertifioinnista ja koulutuksesta, mikä on ratkaisevan tärkeää integroida tekoälyn hallintaan. 
  • Risk Based Certification™: Tämä tarkoittaa, että voimme auttaa organisaatioita tunnistamaan tekoälyjärjestelmiensä mahdolliset riskit varhaisessa vaiheessa ja varmistamaan, että niihin puututaan ennen kuin niistä tulee ongelma. 
  • Lumina™: Järjestelmä tarjoaa syvällisempää tietoa ja analyysejä hallintajärjestelmästä, yleisimmistä häiriöistä ja niiden korjaustoimenpiteistä koko yrityksen kaikkien toimipaikkojen kattavaan yleiskuvaan ja vertailukohtina toimiviin yrityksiin nähden. 
  • Koulutuksen suunnittelu: Digitaaliset ratkaisut, jotka auttavat yritystäsi hallitsemaan ja varmistamaan työntekijöiden yhdenmukaisen tietämyksen ja ammattitaidon kehittämisen koko organisaation tasolla. 
  • Ammattitaitoiset auditoijat, jotka noudattavat käytännönläheistä lähestymistapaa, kuuntelevat asiakkaan tarpeita ja huolehtivat samalla siitä, että arvioinnissa seurataan standardin noudattamista. 
  • Asiakkuudenhallintaprosessit, jotka on jäsennelty erinomaisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi. 

DNV on sitoutunut tarjoamaan luotettavia ja lisäarvoa tuottavia tekoälyn varmennuspalveluja. Olemme riippumattomia, toimimme kolmantena osapuolena ja noudatamme periaatetta, jonka mukaan laadusta ja riippumattomuudesta ei tingitä. Teemme yhteistyötä asiakkaidemme kanssa auttaaksemme heitä navigoimaan tekoälyyn ja siihen liittyviin haasteisiin liittyvissä monimutkaisissa kysymyksissä luottavaisesti ja varmistaaksemme tarvittavan hallinnoinnin, jotta voimme tarjota tekoälyjärjestelmiä, jotka ovat luotettavasti turvallisia, luotettavia ja suojattuja.   

ISO/IEC 42001 johtamisjärjestelmäkoulutus

Itsearviointi ja ISO/IEC 42001 -sertifiointi