Miten monimuotoisuus ja inklusiivisuus (D&I) voivat edistää liiketoimintaa?

On yhä enemmän näyttöä siitä, että organisaatiot, joilla on kehittynyt monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden kulttuuri ja lähestymistapa, voivat menestyä liiketoiminnassaan paremmin.

Viime vuosina yritysorganisaatioiden on täytynyt ottaa käyttöön lukuisia uusia ideoita yhteiskunnallisten odotusten ja säännösten mukaisesti. Ympäristö, tasa-arvo, turvallisuus, sosiaalinen vastuu ja laajemmat kestävyyskysymykset ovat vain muutamia niistä. Vaikka kaikki nämä ovat tärkeitä ja jopa välttämättömiä, ne eivät kuitenkaan luonnostaan johda liiketoiminnan menestykseen. Hyötyjen saaminen edellyttää yrityksen sitoutumista ja kykyä sisällyttää aihekohtainen lähestymistapa keskeisiin liiketoimintastrategioihin ja -prosesseihin. Monimuotoisuus ja inklusiivisuus, jotka ovat nyt nousemassa yritysten asialistalle, eivät ole poikkeus. Monimuotoisuus ja inklusiivisuus on osoittautunut eduksi yrityksille, jotka ovat riippuvaisia luovuuden ja innovoinnin edistämisestä ja hyvien liiketoimintapäätösten tekemisestä.

Useimmat yritykset eivät kuitenkaan ole vielä saaneet liiketoimintahyötyjä ponnisteluistaan huolimatta. Kun todisteet eduista lisääntyvät, organisaatiot pyrkivät toteuttamaan konkreettisia toimia monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden sisällyttämiseksi yritysstrategioihin, toimintoihin ja kulttuureihin. Huhtikuussa 2022 World Business Council for Sustainable Development - elin, johon kuuluu 200 maailman johtavaa ja menestyneintä yritystä - laati yhteistyössä maailmanlaajuisen organisaatiokonsultointiyritys Korn Ferryn kanssa raportin nimeltä Diversity, Equity & Inclusion. Raportissa korostetaan, että monimuotoisuus, tasa-arvo ja inklusiivisuus (DE&I) on sekä työntekijöiden että yritysten kannalta hyödyllistä. Sen lisäksi, että se on keskeinen osa yritysten pyrkimyksiä torjua eriarvoisuutta, osallistavaa ja oikeudenmukaista osaamista ja liiketoimintakäytäntöjä, se on myös kilpailuedun lähde. 

Raportin mukaan DE&I:tä hyödyntävät yritykset ovat:  

  • 70% todennäköisemmin valloittavat uusia markkinoita 
  • 75% todennäköisemmin ideat tuotteistetaan  
  • 19% suuremmat innovaatiotulot 
  • Tekevät parempia päätöksiä 87% ajasta 
  • Pystyvät paremmin ratkaisemaan monimutkaisia haasteita (1)  

Nämä havainnot ovat vahvoja kannustimia mille tahansa yritykselle, eivätkä ne ole yksittäisiä, sillä myös muut tutkimukset osoittavat samankaltaisia hyötyjä. Kirjassaan "Which two heads are better than one?" Juliet Bourke toteaa, että organisaatiot, joissa on osallistava kulttuuri, saavuttavat tai ylittävät taloudelliset tavoitteet kaksi kertaa todennäköisemmin, ovat kolme kertaa todennäköisemmin suorituskykyisiä ja saavuttavat kahdeksan kertaa todennäköisemmin parempia liiketoiminnan tuloksia. Konsulttiyritys McKinseyn raportissa "Diversity-wins-how-inclusion-matters in 2020" (Monimuotoisuus voittaa - miten osallisuus ratkaisee vuonna 2020) tehdään samansuuntaisia päätelmiä. 

The report is the latest in a series that began in 2015 and covers findings emerge from a data set encompassing 15 countries and more than 1,000 large companies. Embracing DE&I would therefore seem to be a highly beneficial strategy for any organization from a business point of view. In DNV’s ViewPoint survey findings showed that most companies are very early in their diversity and inclusion journey, far from deriving business benefits and need to identify steps to improve. WBCSD and Korn Ferry highlight, “Every organization has a unique DE&I journey, shaped by business, priorities, commitment, resources, industry dynamics and more.”  

Raportti on viimeisin vuonna 2015 alkaneessa raporttisarjassa, jonka tulokset perustuvat 15 maata ja yli 1000 suuryritystä käsittävään aineistoon. DE&I:n omaksuminen näyttäisi siis olevan liiketoiminnan kannalta erittäin hyödyllinen strategia mille tahansa organisaatiolle. DNV:n ViewPoint-tutkimuksen havainnot osoittivat, että useimmat yritykset ovat moninaisuuden ja osallisuuden edistämisessä hyvin alkuvaiheessa, kaukana liiketoimintahyötyjen saamisesta, ja niiden on määriteltävä parannuskeinoja. WBCSD ja Korn Ferry korostavat: "Jokaisella organisaatiolla on ainutlaatuinen DE&I-matka, jota muokkaavat muun muassa liiketoiminta, prioriteetit, sitoutuminen, resurssit ja toimialan dynamiikka." 

Raportissa jaetaan tie menestykseen viiteen osa-alueeseen, jotka on esitetty seuraavassa kaaviossa, ja neljään vaiheeseen matkalla kohti kypsyyttä. Kirjoittajien mukaan useimmat organisaatiot luokittelevat itsensä "eteneviksi" (taso 2) ja tunnustavat DE&I-kypsyytensä suhteellisen varhaisen vaiheen. He totesivat myös, että useimmat keskittyvät tällä hetkellä DE&I-tietoisuuden ja kykyjen integroinnin ulottuvuuksiin, kun taas toimintojen integroinnin ja markkinoiden integroinnin ulottuvuuksien katsotaan olevan tällä hetkellä vähemmän kehittyneitä. Tulevaisuutta ajatellen ne ennakoivat tietoon perustuvia DE&I-pyrkimyksiä, jotka mahdollistavat DE&I-tietojen mittaamisen ja seurannan, ja toteavat, että kypsyyden saavuttamiseksi on sovellettava muutoslähestymistapaa, jolla varmistetaan, että vastuu ja omistajuus DE&I-kulttuurista jaetaan organisaation kaikilla tasoilla ylhäältä alaspäin.

On myös perusteltua ottaa käyttöön systeeminen lähestymistapa, joka perustuu kansainvälisiin monimuotoisuutta ja osallisuutta koskeviin standardeihin, kuten ISO 30415 -standardiin. Yritykset, jotka omaksuvat tällaisen lähestymistavan muiden aiheiden, kuten ympäristön, tasa-arvon, turvallisuuden, sosiaalisen vastuun ja laajempien kestävyyskysymysten osalta, raportoivat parantuneesta riskinhallinnasta ja liiketoimintaeduista.  Nopeasti muuttuvassa maailmassa monimutkaisten ongelmien ratkaiseminen on välttämätöntä, samoin kuin innovointi. DE&I voi olla yksi tapa vapauttaa työntekijöiden luovuus ja saada aikaan toivottua liiketoiminnan kasvua.

ViewPoint 2022 Q2 Diversity and inclusion - article 3


(1) https://hbr.org/2017/03/teams-solve-problems-faster-when-theyre-more-cognitively-diverse