Tekoäly (AI) on teknologiaa, johon kaikkien yritysten on reagoitava. Osa yrityksistä on jo pitkällä ja pyrkii jo kaupallistamaan tekoälyä hyödyntäviä palveluja tai tuotteita markkinoilla. Toiset - luultavasti suurin osa - työskentelevät vielä löytääkseen oikeat käyttötarkoitukset ja sovellukset nykyisen liiketoiminnan tukemiseksi, mahdollistamiseksi ja parantamiseksi ja aloittavat sisäisestä näkökulmasta ennen kuin uskaltavat edes etsiä ulkoisia mahdollisuuksia.
Mielenkiintoista on, että joitakin yhtäläisyyksiä on havaittavissa. Esimerkiksi kyberturvallisuus on keskeinen huolenaihe riippumatta siitä, miten kypsä yritys on tekoälyn suhteen, kun taas huoli lainsäädännön noudattamisesta on vain vähäistä. Myös siitä vallitsee vahva yksimielisyys, että tekoälyyn liittyvän erityisosaamisen merkitys on suuri menestyksen ja mahdollisten hyötyjen saavuttamiseksi, vaikka johtavat yritykset ovatkin edelläkävijöitä konkreettisten myönteisten tulosten aikaansaamisessa.
Riippumatta siitä, onko painopiste sisäinen vai ulkoinen, näyttää siltä, että osaamis- ja luottamuskuilujen umpeen kurominen on selkeästi tarpeen. On sanomattakin selvää, että vasta aloittelevilla yrityksillä on paljon opittavaa paljon kokeneemmilta yrityksiltä.
Kahdessa ViewPoint-raportissamme tarkastelemme, miten nämä kypsyysasteikon eri vaiheissa olevat yritykset lähestyvät tekoälymatkaansa.
Tekoälyn edelläkävijät
Tekoälyn edelläkävijä -raportissa tarkastellaan niitä yrityksiä, jotka työskentelevät tietotekniikan alalla tai kehittävät tekoälyratkaisuja muille. Nämä yritykset ovat melko pitkälle kehittyneitä, niillä on korkea kypsyysaste ja tekninen tietämys, ja ne hyödyntävät jo mahdollisuuksia ja tuottamiaan hyötyjä.
Suurin osa tunnistaa prosessien hallinnan tarpeen turvallisten, luotettavien ja eettisten tekoälyratkaisujen varmistamiseksi. 96% harkitsee tekoälyn johtamisjärjestelmään perustuvaa lähestymistapaa ja 88% tuntee ISO/IEC 42001 AIMS -standardin.
Tekoälyn matkan aloittaminen
Toisessa raportissa Starting the artificial intelligence journey (Tekoälymatkan aloittaminen) tarkastellaan yrityksiä, jotka ovat vähemmän kokeneempia, ja sitä, mitä on odotettavissa. Vastaajat edustavat monenlaisia toimialoja ja rooleja. Vain 21% työskentelee tekoälyn käyttöönoton parissa yrityksissä, joissa tekoälyyn liittyvät aloitteet kohdistuvat ensisijaisesti sisäiseen näkökulmaan.
Monet eivät ole vielä määritelleet tarkkaa linjaa ja tekoälyyn liittyvän erityisosaamisen puute on luonnollisesti vähäisempää, ja se koetaan 44%:n mielestä suurimmaksi esteeksi. Useimmat eivät myöskään ole vielä tunnistaneet ISO/IEC 42001 -standardin mukaisen prosessien hallinnan tarpeellisuutta.