Laatu sosiaali- ja terveydenhuollossa -koulutus
Koulutus on tarkoitettu sote-alan ammattilaisille, jotka haluavat kehittää systemaattisen ja tehokkaan tavan johtaa organisaatiota.
Laatu sosiaali- ja terveydenhuollossa koulutuksessa paneudutaan kansainvälisesti tunnustettuihin parhaisiin käytäntöihin, joiden avulla sote-organisaatiot saavat enemmän aikaan samalla työllä. Koulutus tarjoaa työkaluja, joiden avulla organisaation johto voi kehittää perustan toimivalle toiminnanohjaukselle, joka tuo vaikuttavuutta tekemiseen.
Koulutuksen sisältö
- Koulutuksessa käsitellään laadun määrittelyä, mittareita ja arviointia sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa.
- Koulutuksessa perehdytään laadunhallinnan menetelmiin, kuten laatujärjestelmiin, prosessien kuvaamiseen ja parantamiseen, asiakaspalautteen keräämiseen ja hyödyntämiseen sekä auditointiin.
- Koulutuksessa opitaan, miten laadunhallinta liittyy strategiseen johtamiseen, työhyvinvointiin, asiakaslähtöisyyteen ja vaikuttavuuteen.
Koulutuksen hyödyt
- Koulutuksen jälkeen osaat tunnistaa ja kehittää systemaattisesti vahvuuksia ja parannuskohteita omassa työyksikössäsi.
- Koulutuksen jälkeen osaat soveltaa käytännönläheisiä menetelmiä ja työkaluja päivittäiseen työhösi.
- Koulutuksen jälkeen osaat edistää vaikuttavaa ja asiakaslähtöistä toimintaa sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Pääset verkostoitumaan saman alan kollegoiden kanssa ja jakamaan kokemuksia.
Koulutuksen toteutus
Koulutus koostuu kolmesta osasta:
- Johdanto laatujohtamiseen, ½ päivää etäopetuksena
- Laatujohtamisen tehostartti, 2 päivää lähiopetuksena Espoossa
- Johdon rooli laatujohtamisessa, ½ päivää etäopetuksena.
Koulutusosioihin voi osallistua kaikkiin tai itselle parhaiten soveltuviin osiin.
Koulutus koostuu etä- ja lähiopetuspäivistä ja niihin liittyvistä ennakkotehtävistä ja oppimistehtävistä. Ennakkotehtävien kautta pohdit mitä laatujohtaminen voi tarkoittaa omassa organisaatiossasi, mitä hyötyjä siitä on ja miten oppeja voi käytännössä soveltaa. Voit esimerkiksi tarkastella, mitä jo olemassa olevia laatujohtamisen rakenteita ja kehittämistarpeita tunnistat organisaatiossasi.
Koulutus on monimuotoinen ja sisältää luentoa, keskustelua, ryhmätöitä, harjoituksia ja esimerkkejä käytännön tilanteista. Nämä liittyvät esimerkiksi resurssien johtamiseen, arjen tekemisen sujuvoittamiseen, prosessien merkitykseen, hoidon ja palvelujen onnistumisen mittaamiseen ja poikkeamien hallintaan.
Kenelle koulutus soveltuu?
Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon eri alojen ammattilaisille, jotka työskentelevät julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla.
1. Johdanto laatujohtamiseen – mitä se voi meille antaa? (0,5 päivää verkossa)
Auttaa tunnistamaan jo olemassa olevia laadunhallinnan ja laatujohtamisen rakenteita omassa työpaikassa. Antaa eväitä laatutyön kehittämisen aloittamiseen ja meneillään olevan laatutyön johtamiseen sekä koordinointiin. Antaa näkemyksiä, mitä ominaispiirteitä on julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin sote-toimijoiden laatujohtamisessa.
Keskeinen sisältö:
Sote-alan laadunhallinnan hyötyjä, erilaisia rakenteita ja keskeisiä laadunhallinnan toimintamalleja
- Minkälainen on sote-alan laatukultturi
- Miten tunnistan olemassa olevia laadunhallinnan rakenteita
- Oman työpaikan laaturakenteiden kehittämistyön aloittaminen ja laatutyön koordinointi.
Kohderyhmä:
Koulutus on suunnattu asiantuntija- ja esihenkilöasemassa toimiville ja kaikille, joiden tehtäviin kuuluu toiminnan sujuvuudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen.
2. Laatujohtamisen tehostartti (2 päivää lähiopetus, Espoo)
Todellinen rautaisannos eli kahteen päivään tiivistettynä nykyaikaisen laatujohtamisen menettelyt perusteltuina sekä vinkkejä käytännön esimerkkien avulla läpikäytyinä, perustuen ISO 7101:2023 ja SFS-EN 15224:2016 -standardeihin (Laadun johtaminen terveydenhuollon organisaatioissa).
Keskeinen sisältö:
- Miten johtamisjärjestelmästä kehitetään organisaation johtamisen yleistyökalu ja miten järjestelmää ylläpidetään järkevästi
- Miten huomioidaan strategia, sidosryhmät, riskit ja mahdollisuudet
- Miten johtamisjärjestelmän avulla varmistetaan toiminnan kehittyminen
- ISO 7101:2023 ja SFS-EN 15224:2016 -standardien vaatimukset arkikielellä esitettyinä
- Vastuullinen toiminta käytännön arjessa
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä ja sisältää luentoa, keskustelua, harjoituksia tai oppimistehtäviä ja esimerkkejä käytännön tilanteista.
Kohderyhmä:
Koulutus on suunnattu laatujärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta vastaaville, sekä esihenkilöille, joiden vastuulla on toiminnan johtaminen ja kehittäminen.
3. Johdon rooli laatujohtamisessa (0,5 päivää verkossa)
Puoleen päivään tiivistettynä keskeiset laatujohtamisen elementit. Miten johtamisjärjestelmä palvelee organisaation johtamisen yleistyökaluna ja varmistaa, että kehittämistyössä keskitytään olennaiseen.
Keskeinen sisältö:
- ISO/SFS/EN-standardit – laajasti testatut ratkaisut organisaation toiminnan oleviin ja tuleviin haasteisiin
- Johtamisjärjestelmä strategian toimeenpanon apuna
- Toiminta monitahoisten odotusten paineessa
- Miten johtamisjärjestelmän avulla varmistetaan toiminnan kehittäminen
- Riskien järjestelmällinen hallinta osana vastuullista toimintaa
- Turvallinen ja sujuva toiminta henkilöstön ja yhteistyökumppanien kanssa
Kohderyhmä:
Johdon rooli laatujohtamisessa -koulutus on suunnattu organisaatioiden toimialueiden, vastuualueiden ja tulosyksikköjen ylimmälle johdolle.
Kouluttajamme
Asiantuntijamme ja kouluttajamme tässä koulutuksessa ovat Jouko Alinen ja Hannu Salminen.
Lisätietoja
Ilmoittauduthan kurssille viimeistään 1-2 viikkoa ennen kurssiajankohtaa. Ilmoittautuessasi näet vapaat kurssipaikat ja varattavissa olevat koulutukset. Voimme laskuttaa kurssiosallistumisenne, kun lisäät järjestelmäämme yrityksesi/organisaatiosi tiedot, y-tunnuksen ja laskutustiedot. Lisää henkilökohtainen osoitteesi vain, jos ilmoittaudut kurssille yksityishenkilönä.
Saat vahvistuksen kurssista sähköpostitse sekä verkkokurssille linkin lähempänä toteutusajankohtaa. Lisää tietoja sivulta: Käytännön tietoa koulutuksistamme.
Lämpimästi tervetuloa koulutukseen!